top of page

ביינדרים

ביינדר הוא פריט לבוש המאפשר להשטיח את החזה במטרה לשנות את הנראות. כאן תוכלו לקרוא על כל מה שמעניין בנושא שימוש בביינדר

השטחת חזה מאפשרת לשוות לחזה מראה שנחשב ל"גברי", דבר שיכול לסייע בהתמודדות עם דיספוריה מגדרית. ישנן מספר שיטות להשטחת החזה, הנפוצה ביותר היא שימוש בביינדר. שיטות נוספות כוללות שימוש בטייפ (סרט דביק) ייעודי, חזיות ספורט צמודות או פרטי ביגוד שמסווים את הנראות של החזה. 

ביינדרים נלבשים על ידי א.נשים טרנסים על הקשת הגברית, אך כל מי שבוחר.ת בכך יכול.ה להשתמש בהם. חשוב לזכור כי אין קשר בין בגדים לבין זהות. ישנם גברים רבים בקהילה הטרנסית שבוחרים לא להשטיח את החזה, כפי שיש נשים וא-בינאריים שבוחרים.ות לעשות זאת.


חשוב מאוד להשתמש רק באמצעי להשטחת חזה המיועד לכך, ועל פי הוראות השימוש. שימוש לא נכון באמצעים הקיימים, או שימוש בתחבושות אלסטיות לא ייעודיות, עלול להיות מסוכן וליצור נזק בלתי הפיך.


ביינדר

ביינדר הוא בגד שדומה לגופייה או גוזייה, ומאפשר לשוות לחזה מראה שטוח.ישנם מספר מותגים של ביינדרים אשר עשויים בדים שונים, לכל אחד מהם אלסטיות שונה וקשיחות שונה, וניתן להשיג איתם תוצאות שונות. ישנם סוגים שונים של ביינדרים: ביינדר "חצי" (הנפוץ ביותר) שנחתך מתחת לצלעות (כמו חולצת בטן), ביידנר "שלם" שממשיך עד למותניים, ביינדר עם סוגר בצד, ביינדר עם סוגר באחת הרצועות ועוד. מעצם הגדרתו, הביינדר צמוד מאוד לגוף, ולכן לעתים קשה ללבוש או להוריד אותו. כדי להקל על התהליך, מומלץ ללבוש את הביינדר כשנמצאים.ות בחדר קריר וכשהעור יבש. ביינדרים עם סוגר ניתן ללבוש גם כשהם סגורים, או ללבוש קודם ואז לסגור. כמו כן, ניתן להשיג מראה המשווה שרירי חזה באמצעות דחיסה של החזה כלפי חוץ ולמעלה לבעלי.ות חזה קטן, או דחיסה שלו החוצה ולמטה לבעלי.ות חזה גדול.


הוראות שימוש וסיכונים

ביינדר הוא פתרון יעיל להשטחת חזה ולהקלה על דיספוריה מגדרית. עם זאת, חשוב לציין כי שימוש ארוך טווח או שימוש בניגוד להוראות היצרן עלול לגרום להשלכות רפואיות ואף לנזקים בלתי הפיכים, כדוגמת בעיות לב וירידה בתפקוד הריאות.¹ כמו כן, יש לזכור כי במקרה של בחירה בניתוח עליון יש להפסיק את השימוש בביינדר מספר שבועות לפני הניתוח על מנת להקל את תהליך ההחלמה ולמנוע סיבוכים.²


הוראות השימוש בביינדר:

  • יש להשתמש בביינדר עד שמונה שעות ביום, לא יותר. במהלך השימוש, מומלץ לקחת ימי הפסקה שלמים, וכן הפסקות תוך כדי השימוש, על מנת לאפשר לגוף להתאושש. 

  • אין לישון או לבצע פעילות גופנית בזמן שלבושים.ות בבינדר (ניתן להשתמש בחזיית ספורט או גופייה צמודה). אימון בעת לבישת ביינדר מונע מכמות מספקת של חמצן להגיע לריאות, דבר שעלול להוביל להוביל להתעלפויות, סחרחורות וקשיי נשימה.

  • אין לשחות עם ביינדר מאחר והדבר יכול לגרום לקשיי נשימה. קיימים ביינדרים המיועדים לשחייה וניתן להשתמש בהם במקרה הצורך.

  • אין ללבוש מספר ביינדרים אחד על השני.

  • אין להשתמש בביינדרים "ביתיים" כמו תחבושות אלסטיות, השימוש בהן מסכן חיים. יש להשתמש רק בביינדרים שזו מטרתם.

  • חשוב לבחור ביינדר במידה מתאימה. שימוש בביינדר קטן מידי יפעיל לחץ על הגוף ועלול לגרום לנזקים בלתי הפיכים.


הוראות אלה הינן הוראות כלליות, יש לקרוא את הוראות השימוש עבור כל ביינדר באתר של כל יצרן, ולפעול בהתאם להן.

חשוב להדגיש כי ביינדר אינו פתרון קבע, וכאמור, שימוש בו לאורך זמן יכול ליצור נזקים. לפתרון קבוע ניתן לבצע ניתוח עליון. כיום ניתוחים עליונים בארץ מתבצעים דרך הוועדה להתאמה מגדרית או באופן פרטי. לקריאה נוספת ניתן לעיין גם בעלון שימוש בטוח בביינדר של מעברים.


סיכונים בשימוש בביינדר כוללים:

  • זיעה, גירוד, פצעים ושיפשופים - כדי למנוע זאת ניתן ללבוש חולצה מתחת לביינדר שמונעת ממנו גם לזוז לאורך השימוש. אם ישנו שפשוף או בד הבולט כתוצאה מאי-התאמה של הביינדר למבנה הגוף שלך באזור בתי השחי, נסה.י לגזור ולתפור את הביינדר ולתקן את המידה.

  • קשיי נשימה וכאבי גב - הביינדר מגביל את תנועת הריאות ובית החזה. כמו כן, הביינדר מפעיל לחץ על עמוד השדרה ומגביל את התנועה הרגילה של הגב ושל השרירים. לכן  אין להשתמש בביינדר בעת פעילות גופנית, וכדאי להקפיד על שימוש במספר שעות מוגבל ועל הפסקות.

  • סיכונים נוספים ובלתי הפיכים - שימוש לא נכון בביינדר, שימוש בביינדר לא מתאים, או שימוש מעבר לתקופת הזמן המומלצת עלול להוביל לבעיות רפואיות שונות: קשיי נשימה לצמיתות, הידלדלות של רקמות בחזה, שינוי צורת החזה ומתיחה של העור המלווה בסימני מתיחה, סדקים ושברים בצלעות, עקמת, סדקים ופצעי לחץ באזור הגב ועמוד השדרה, בעיות יציבה, בעיות כתפיים, בעיות לב ועוד.

תופעות הלוואי המוזכות לעיל משתנות מאדם לאדם ותלויות במבנה הגוף, בסוג ובמידה של הביינדר, בתדירות השימוש ובמשך תקופת השימוש. לעיתים ניתן למצוא פתרונות שיקלו על המצב כדוגמת ביינדר מסוג אחר, ביינדר יותר גדול, או הפסקות ממושכות בשימוש בביינדר.



רכישת ביינדר

עלותם של ביינדרים נאמדת בכ-150-200 שקלים, כתלות בחנות. קיימים ביינדרים זולים, העולים כ-30 ש"ח שניתן לקנות ב-Aliexpress, אך הם לא איכותיים ואינם מומלצים. יש לשים לב כי לכל ביינדר יש את טווח המידות שלו ודרך המדידה המתאימה לו. יש לקרוא את הנחיות המדידה ואת טבלת המידות באתר של כל חנות או ספק על מנת לוודא שהביינדר במידה המתאימה. ניתן למצוא כאן הוראות מדידה בעברית לחלק מן החנוית (ייתכן שהמידע לא מעודכן כדאי לקרוא הוראות המדידה באתרי המותגים).


לרכישת ביינדר במשלוח מחו"ל

רשימה חלקית הכוללת את המותגים המובילים,

יש לשים לב שחלק מן האתרים כוללים תוכן מיני.


 

ביינדרים יד שנייה

ביינדרים יד שנייה יכולים להיות זמינים למדידה ולמסירה במגוון מרכזים גאים וארגוני הקהילה. כמו כן, מומלץ לשאול ולמצוא בקבוצות פיזיות לקשת הטרנסית וברשתות החברתיות: 


טייפ³

טייפ או טרנסטייפ הוא רצועת בד גמישה שדביקה בצד אחד ומאפשרת הדבקה של החזה לגוף. ההדבקה מאפשרת השטחה של החזה מבלי ללבוש בגד נוסף וללא הסיכונים הכרוכים בשימוש בביינדר.בטייפ, בניגוד לביינדר, ניתן להשתמש ברצף עד חמישה ימים ברצף, וניתן להתאמן ואפילו לשחות איתו. מומלץ לעשות הפסקות גם בשימוש בטייפ על מנת לתת לעור לנשום.


הוראות שימוש וסיכונים

טייפ הוא פתרון יעיל להקלה על דיספוריה מגדרית, אך גם לשימוש בטייפ יש סיכונים, ובדומה לביינדר, יש להישמע להוראות היצרן. שימוש לא נכון או ממושך בטייפ עלול לגרום לפצעים, דלקות, יבלות, וצלקות בעור. לכן, בעת הדבקת טייפ יש לשים לב:

  • טייפ אמור להיות נוח כבר בעת ההדבקה. אם מורגש קושי בנשימה או תזוזה, יש להדביק שוב.

  • אין להדביק טייפ על פצעים פתוחים, הדבר עלול  לגרום לדלקות או לפציעה נוספת.

  • יש לשים מגן פטמות לפני השימוש בטייפ (ניתן לקנות מגן ייעודי, או לשים חתיכה של בד או נייר). אין להדביק את הטייפ ישירות על הפטמה, הדבר עלול לפצוע או אפילו לתלוש אותה.


על מנת להדביק טייפ, יש לחתוך שתי חתיכות טייפ, לעגל את הפינות על מנת למנוע קילוף מהעור ואי נוחות. לאחר מכן יש לקלף רק חלק מהמדבקה ולהדביק בצד הפנימי של החזה. יש למתוח את הטייפ מעל החזה ולהדביק את הקצה השני על הצלעות מתחת ליד. ישנם מדריכים רבים ב-Youtube המראים כיצד להשתמש בטייפ.


רכישת טייפ

ניתן לקנות טייפ ספורט גנרי בכל חנויות הפארם (המשמש לטיפול בפציעות ספורט), אך ייתכן שהוא יהיה פחות יעיל מטייפ שמיועד להשטחה.טייפ ייעודי ניתן לקנות בחנויות הבאות:


שיטות נוספות להשטחת חזה

ניתן לשוות לחזה מראה שטוח על ידי שימוש בשיטות הבאות גם ללא ביינדר או טייפ:

  • חזיות ספורט צמודות - יכולות לעזור להשטיח את החזה. ניתן להשתמש בשתי חזיות ספורט אחת על גבי השנייה.

  • שכבות - ניתן ללבוש שכבות של בגדים כדי להסוות את החזה. לדוגמה, ללבוש חולצה רופפת, ועליה חולצה מכופתרת וג'קט או חולצה נוספת.

  • הדפסים ודוגמאות - שימוש בחולצות מודפסות יכול להסוות את מראה החזה.


מקורות

¹ https://doi.org/10.1080/13691058.2016.1191675

² https://centreforsurgery.com/chest-binding-before-ftm-top-surgery-how-to-do-it-safely/

³ https://transtape.life/



תאריך עדכון אחרון: יוני 2024

המידע הופק ועודכן במסגרת פרויקט טרנס ויקי המשותף לעמותות מעברים לקשת הטרנסית ופרויקט גילה להעצמה טרנסית, וכחלק מהתוכנית הלאומית לקידום הקהילה הטרנסית - מיזם משותף של המשרד לשיוויון חברתי ועמותת מעברים לקשת הטרנסית.

תודה על הפנייה :-)

צרו קשר / Contact us

כל פנייה מתקבלת בברכה. 
אפשר לכתוב לנו כאן, או ליצור קשר בכל דרך שנוחה לך:

אימייל: contact@maavarim.org

טלפון/וואטסאפ: 052-4776707

שיחות טלפונית הן בתיאום מראש, ניתן להשאיר הודעה קולית.

Copyright © 2024 Ma'avarim Israeli Trans Community. Powered and secured by Wix |  Terms of Use  |  Privacy Policy

bottom of page